چشم‌انداز مرکز ارتباطات و رسانه

رویکردهای محتوایی

 
  1. معرفت‌افزایی در خصوص وجوه مختلف شخصیت امام رضا (ع) و سبک زندگی رضوی با توجه به سلایق و تفاوت‌های مخاطبان داخلی و بین‌المللی اعم از زائران و مجاوران و ارادتمندان حضرت و الگوسازی از امام رضا (ع) به عنوان امام رئوف و تمدن‌ساز

  2. ترویج و تعمیق گفتمان زیارت با معرفت امام رضا (ع) در بستر رسانه

  3. اصلاح انگاره قالب آستان قدس رضوی در افکار عمومی از یک سازمان بزرگ، ثروتمند و اقتصادی به یک نهاد فرهنگی معنوی، انقلابی، امین، کارآمد، خدمت‌رسان، مردمی، پاسخگو و مبتنی بر وقف و نذر

  4. ارتقای سرمایه اجتماعی آستان قدس رضوی از طریق پیش‌بینی پیوست‌های رسانه‌ای مناسب جهت کلیه فعالیت‌ها و تصمیمات مهم سازمان در راستای بسط اعتماد عمومی

  5. ترویج سنت حسنه وقف و نذر و گسترش مشارکت مردمی در فعالیت‌های آستان قدس رضوی با استفاده از روش‌های نوین متنوع و مؤثر

  6. تأکید بر مشی تقریب مذاهب اسلامی در تولیدات

  7. توجه جدی بر شئون مختلف فعالیت‌های آستان قدس رضوی در فرآیند اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی

رویکردهای اجرایی

 
  1. سیاست‌گذاری، مدیریت و نظارت واحد بر تمامی تولیدات رسانه‌ای فراگیر آستان قدس رضوی برای ارائه تصویری یکپارچه در نظر مخاطبان

  2. آینده‌پژوهی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف فکری و مشورتی

  3. توجه به گستره سلایق و دیدگاه‌های مختلف مخاطبان و در نظر داشتن مخاطبان آن در سراسر جهان

  4. بهره‌مندی از قالب‌ها و بسترهای مختلف رسانه‌ای با توجه ویژه به ابزارهای نوین و دارای نفوذ و اثرگذاری

  5. ارتقاء سطح کیفی تولیدات در راستای تولید محتوای فاخر و مرجع رسانه‌ای

  6. ایجاد نظام همکاری و تعامل موثر میان روابط عمومی‌های آستان قدس رضوی

  7. بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای و ارتباطی خادمیاری و توسعه مشارکت‌های رسانه‌ای

  8. حضور مؤثر در شئون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آستان قدس رضوی در راستای تمهید انگاره‌های افکار عمومی در موضوعات مختلف

  9. رصد مستمر افکار عمومی و شناسایی پیشنهادات، انتقادات و نظرات مردم، نخبگان و رسانه‌ها در خصوص فعالیت‌های آستان قدس رضوی

  10. نظام‌سازی و توسعه شبکه مخاطبان آستان قدس رضوی در عرصه‌های مختلف اعم از کارکنان، خدام، خادمیاران، دانشجویان، دانش‌آموزان، واقفان، ناظران و ...

  11. حضور مؤثر در عرصه‌های مختلف مورد توجه مخاطبان با بهره‌مندی مناسب رسانه‌های محیطی همچون نمایشگاه‌ها، تبلیغات شهری و ...

  12. تعامل فعال و حداکثری با رسانه‌های جمعی

رشد کمی کیفی تولید محتوای رسانه‌ای

شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و بروز محدودیت‌های حضور و تردد در اماکن عمومی سراسر جهان که حرم مطهر رضوی را نیز شامل می‌شد، آزمون مهم و پیچی تاریخی را در برابر توان و ظرفیت رسانه‌ها به وجود آورد.

مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز با هم‌افزایی و تلاش شبانه‌روزی موفق شد از حیث کمّی و کیفی رشد فزاینده‌ای از تولیدات محتوای رسانه‌ای را به ویژه در مناسبت‌های مانند ماه‌های محرم و صفر رقم بزند که ضمن حفظ ارتباط مؤثر مخاطبان با مضجع منور رضوی و ترویج آموزه‌های معرفتی و دینی معصومین (ع) برای اولین بار بالاترین نرخ پخش برنامه از صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی را شاهد بودیم. پخش ده‌ها هزار دقیقه برنامه از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی، حضور شبکه‌های ملی و بین‌المللی در حرم مطهر امام رضا (ع) و ارتباط زنده و مخاطبان از بارگاه ثامن الحجج (ع)، همکاری با برنامه‌های شاخص و پر بیننده صدا و سیما برای ترویج معارف رضوی تنها نمونه‌هایی از این رشد کیفی و کمی و کیفی بوده است.

 

رسانه ملی و شبکه‌های برون‌مرزی

رسانه ملی
  1. پخش زنده ۲۲۷ هزار دقیقه برنامه از شبکه‌های مختلف
  2. پخش بیش از هزار و 130 برنامه ترکیبی به میزان 70 هزار و 110 دقیقه
  3. پخش بیش از 625 میان برنامه به میزان 23 هزار و 854 دقیقه
  4. بخش حدود هزار برنامه دعا و مناجات به مدت افزون بر ۸۱ هزار دقیقه
  5. تولید بیش از هزار و ۳۰۰ برنامه افزون بر 40 هزار دقیقه
  6. تولید بیش از ۱۰۰ برنامه تلویزیونی به مدت بیش از 100 هزار دقیقه در قالب‌های ترکیبی (دارای آیتم، کارشناس و غیره)، میان‌برنامه (ارتباط‌های زنده، برنامه‌های اذانگاهی و غیره) و دعا و مناجات با محوریت حرم امام رضا (ع)
  7. پخش بیش از ۳۷ هزار دقیقه برنامه از شبکه ماهواره‌ای امام رضا (ع)
  8. دریافت بیش از یک میلیون بازخورد از پست‌های شبکه ماهواره‌ای امام رضا (ع) و تلویزیون رضوی
  9. مشارکت تلویزیونی در برنامه‌هایی چون کبوترانه از شبکه سه سیما، برنامه کوی محبت از شبکه دو سیما، برنامه زیر گنبد طلا از شبکه پنج سیما، حریم امن ویژه شبکه قرآن، برنامه مخاطب خاص از شبکه سه سیما و ...
  10. تولید 4 برنامه به مدت ۵۰ دقیقه، سه مستند فارسی به مدت ۴۴ دقیقه، یک فیلم کوتاه در گرامیداشت یاد و خاطره دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده
ابتکار و نوآوری در حوزه بین‌الملل

یکی از اهداف و چشم‌اندازهای ترسیم شده برای آستان قدس رضوی در اسناد بالادستی، اثرگذاری در سطح جهانی است که رسانه یکی از مهم‌ترین ابزار نیل به این مهم است. مرکز ارتباطات و رسانه در دو سال گذشته با جدیت و تلاش مضاعف افق‌های جدیدی در عرصه برنامه‌سازی و ارتباط با مخاطبان غیرفارسی گشوده است. پخش بیش از ۳۰ هزار دقیقه برنامه به 8 زبان و ارتباط مستمر مخاطبان جهانی شبکه ماهواره‌ای امام رضا (ع) با حرم مطهر امام رضا (ع)، نمونه اصلی این اقدامات است. همچنین برای اولین بار با آغاز به کار سرویس زبان هوسایی در مرکز ارتباطات و رسانه، دایره مخاطبان جهانی آستان قدس رضوی گسترده‌تر از قبل شد.

شبکه‌های برون‌مرزی
  1. تولید 30 هزار و 166 برنامه
  2. ارسال ۳۰ هزار دقیقه تصویر کلین حرم مطهر برای شبکه‌های بین‌المللی
  3. پخش آزمایشی شبکه ماهواره‌ای اردوزبان امام رضا (ع) در سال ۹۸
  4. برقراری ارتباط مستمر با مخاطبان شبکه امام رضا (ع) در فضای مجازی
  5. انعقاد تفاهم‌نامه با اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی

تعامل با رسانه‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌های رسانه‌ای

نشر محتوای معرفتی رضوی در فضای مجازی

فضای مجازی حرم امام رضا (ع) با پوشش حداکثری فعالیت‌های حرم مطهر و بازتاب گسترده آن در فضای مجازی اعم از تولید و نشر گزیده مراسم حرم، ترغیب به زیارت و توسعه امر زیارت خصوصا زیارت از راه دور و زیارت نیابتی و ...، تولید و نشر محتوای معارف امام رضا (ع) و انقلاب اسلامی و ارائه خدمات فضای مجازی همچون مسابقات، پاسخ به سؤالات دینی و ... فعالیت می‌کند.

ارائه تصویری آماری از فعالیت‌های فضای مجازی حرم مطهر رضوی

این مجموعه هم‌اکنون با حدود ۶۰ حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و پوشش ۱۲ زبان بیش از ۲ میلیون نفر مخاطب مستقیم واقعی را مدیریت و پشتیبانی محتوایی می‌کند که حاصل این اقدامات افزایش علقه با امام رضا (ع) و ترویج فرهنگ رضوی و انقلاب اسلامی است.

این حوزه تنها فضای مجازی‌ است که ارتباط مستقیم با میدان حرم مطهر رضوی داشته و کلیه مراسم و برنامه‌های حوزه حرم را در فضای مجازی از مسیر پخش مستقیم، گزیده مراسم، تولیدات حس و حال حرم، زیارت مجازی و زیارت نیابتی و ... پشتیبانی می‌کند. در این زمینه در طول چند سال اخیر بیش از ۲۴ هزار عنوان تولید محتوای رسانه‌ای، ۲۲ هزار عنوان مسابقه و فرآوری محتوا، بیش از ۲۳۵ هزار ساعت پخش زنده رضوی تی‌وی، ۶ هزار محتوای آرشیوی، ۱۷۰ هزار زیارت نیابتی و ... اجرا شده است. از سوی دیگر فراهم کردن بستری برای توسعه خدمات حرم امام رضا (ع) از جمله پاسخگویی به سؤالات دینی یکی از محورهای اصلی فضای مجازی حرم بوده که در این خصوص راه‌اندازی ربات پاسخگویی و زیارت نیابتی از جمله فعالیت‌های خلاقانه و نوآور مجموعه محسوب می‌شود، بخشی که هم‌اکنون فعال است.

تعاملات هدفمند با مخاطب و اثرگذاری بر آن
  1. ارائه خدمات فرهنگی به زائران مجازی با ایجاد صفحات و کانال‌های حرم رضوی، گزیده مراسم حرم، دخترونه، پسرونه، اطلاع‌رسانی و تولیدات فرهنگی پاسخگویی به سوالات مرسوم مردم نسبت به برنامه‌های حرم، فضاهای حرم، فضاهای خدمات فرهنگی و مشاوره جهت بهره‌مندی از برنامه حرم از طریق کامنت، دایرکت و... (به طور میانگین در روز بیش از ۵۰ مورد کامنت و دایرکت)، اجرای طرح زیارت نیابتی به وسیله ربات تلگرام (به طور میانگین هر هفته بین ۸۰ تا ۱۵۰)، پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی و شرعی از طریق اولین ربات پاسخگوی احکام شرعی کشور( به طور میانگین روزانه بین ۱۰ تا ۳۰ سوال مطرح می‌شود)، ارائه محتوای فرهنگی حرم اعم از عکس، سخنرانی و طرح پوستر با کیفیت، معرفی کتاب مخاطبان و برگزاری مسابقه، ارتباط‌گیری مستقیم با اعتاب مقدسه ایرانی و بین‌المللی، اجرای طرح زیارت به نیابت از اموات و بیماران (در هر دوره برگزاری این طرح، بیش از ۱۰ هزار درخواست می‌شود)، پخش آنلاین برنامه های حرم در رضوی تی وی و بازپخش یک ساعت پایانی هر برنامه به صورت انتخابی مخاطب، ارتباط‌گیری با سخنرانان مطرح کشوری و ارائه نماهنگ سخنرانی ایشان که در حرم داشتند، توزیع و نشر محتوای مناسبتی، حال و هوای حرم و برش خورده از برنامه محوری حرم (البته مناسبتی) در شبکه‌های خبری فارس، آخرین خبر،، خبر فوری، پارسینه، ایسنا، ایکنا، تسنیم، گیزمیز، کانال کربلا، حریم حرم و ...، ارائه محتوای اختصاصی به برخی کانال‌های کشوری و برگزاری ختم قرآن به صورت هفتگی و ختم ۵۰۰ الی ۶۰۰ جزء در هر هفته
تعامل با رسانه‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌های رسانه‌ای
  1. فراهم نمودن بستر مناسب حضور شبکه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی، انعکاس مطلوب و پوشش برنامه‌های مختلف از بارگاه منور رضوی با برقراری تعامل جدی و برگزاری جلسات متعدد با مدیران ارشد صدا و سیما و شبکه‌های بین‌المللی، راه‌اندازی دبیرخانه بنیاد اعتاب مقدس، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صدا و سیما و اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در انجام تولیدات مشترک و زیرساخت‌های فنی
حضور صدها نفر از اصحاب رسانه در ایام سوگواری
  1. برقراری ارتباط گسترده با ۱۴ شبکه عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی همچون شبکه‌های ثقلین، هدهد، سحر اردو، اربعین، فرات، سحر آذری، ۱۴ ترکیه، کربلا، الاهواز، ولایت به زبان‌های عربی و فارسی و هوسا،  تولید ویژه‌برنامه «تشرف» و پخش از شبکه یک سیما،  مشارکت در پخش برنامه‌های «کبوترانه»، «رواق»، «به تو از دور سلام»، «آستان مهربانی»، «سلسله‌الذهب»، «مرثیه آفتاب»، «ثامن‌الحجج» و....
رادیو ملی زیارت

به دلیل سهم بیشتر رادیو ملی زیارت در پوشش برنامه‌ها و ارتباطات رادیویی، استودیوی رادیویی مدیریت رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی واقع در صحن پیامبر اعظم (ص)، پس از تکمیل تجهیزات زیرساختی ارتباطی چون فیبر نوری، اینترنت و … در اختیار این رادیو قرار گرفت. این استودیو با مدیریت مجموعه رسانه‌های صوتی و تصویری، در مناسبت‌های مختلف و در ایام دیگر نیز در اختیار شبکه‌های رادیویی مختلف قرار می‌گیرد.

عملیات گسترده رسانه‌ای کرونا

فروردین‌ماه سال 1399 با محدودیت زیارت همراه بود. این امر رسالت مدیریت رسانه‌های صوتی و تصویری را بیش از گذشته نمود و در حالی که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی حرم مطهر رضوی تعطیل بود، این مجموعه به صورت شبانه‌روزی تلاش کرد تا ضمن ارتباط با شبکه‌های مختلف ملی، استانی و بین‌المللی دل‌های پریشان و ناآرام دلدادگان رضوی را از راه دور روانه صحن و سرای بارگاه امام رضا (ع) کند.

محدودیت رفت و آمدها در حرم مطهر سبب شد تا نه‌تنها از حجم برنامه‌های این مجموعه کاسته نشود بلکه به جبران وضعیت موجود بر تعداد و ارتباط مستقیم و زنده و پخش برنامه‌های مختلف نیز افزوده شد.

دهه کرامت ۱۳۹۹ نیز که با محدودیت‌های تردد به شهر مقدس مشهد همراه بود، از دیگر بهانه‌های حضور گسترده شبکه‌های مختلف ملی و بین‌المللی و انجام هماهنگی و تعامل گسترده با آن‌ها بود که با هم‌افزایی خادمان رسانه‌ای آستان قدس رضوی و تلاشگران خدوم رسانه ملی و رسانه‌های بین‌المللی، بستر زیارت از راه دور از قاب تلویزیون در این ایام فراهم آمد.

ماه‌های محرم و صفر و به ویژه روزهای پایانی ماه صفر نیز که هر سال با حضور خیل زائران و مجاوران امام رضا (ع) در بارگاه منور رضوی همراه بود، در سال ۱۳۹۹ به دلیل محدودیت‌های ابلاغی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با حجم کمتری از زائران همراه بود و این مجموعه‌ نیز در راستای رسالت ذاتی خود  و با تلاشی مضاعف بازهم عطر و بوی بارگاه منور رضوی و همچنین تلاش خادمان امام رضا (ع) را در فراهم کردن شرایط بهداشتی حرم مطهر رضوی به تصویر کشید.

پخش دعا و مناجات و به‌ویژه دعای هفتم صحیفه سجادیه، برنامه استغاثه و ... از برنامه های دائمی در روزهای کرونایی سال ۱۳۹۹ از بارگاه منور رضوی بود.

طی این ایام بیش از 2 هزار و 760 دقیقه ویژه‌برنامه استغاثه، ۳ هزار و ۴۰۵ دقیقه برنامه در آستان مهربانی، هزار و ۴۴۵ دقیقه دعای ندبه ، ۲ هزار و ۸۸۰ دقیقه دعای کمیل، هزار و 150 دقیقه ویژه برنامه به تواز دور سلام، ۲ هزار و ۸۸۰ دقیقه برنامه ثامن الحج، هزار و 215 دقیقه ویژه برنامه تولیدی شمس‌الشموس پخش شد.

 
رسانه‌های شنیداری
  • چهارشنبه‌های امام رضایی

    پخش ویژه برنامه هر هفته از رادیو جوان

  • آقا سلام؛ با شما خوشیم

    اختصاص روزانه ۶ ساعت از برنامه‌های رادیو زیارت

  • جشنواره رسانه ای امام رضا (ع)

    تبلیغات گسترده رسانه جشنواره از شبکه‌های رادیویی سراسری و استانی

  • ۷۰ هزار دقیقه پخش رادیویی

    شبکه‌های رادیویی مختلفی همچون رادیو ملی زیارت، رادیو جوان، رادیو  معارف و رادیو اربعین، رادیو بهاران، رادیو تهران، رادیو خراسان و دیگر رادیوهای استانی و ... در سال ۱۳۹۹ با استقرار در استودیوی رادیویی و همچنین استیج‌های واقع در پشت بام صحن‌های انقلاب اسلامی و آزادی به صورت مناسبتی به انعکاس برنامه‌های متنوع پرداختند.

رسانه‌های مجازی
  • پورتال جامع razavi.ir
    پرتال جامع آستان قدس رضوی، آیینه‌ای از فعالیت‌ها و خدمات آستان قدس رضوی در فضای مجازی به شمار می‌رود که بستر اطلاع‌رسانی در فضای بین‌المللی را نیز به ۸ زبان زنده دنیا فراهم کرده است.
  • آستان نیوز news.razavi.ir
    آستان نیوز مرجع خبری و پرمراجعه‌ترین وبگاه آستان قدس رضوی است و وبگاه‌های عکس رضوی و فیلم رضوی به عنوان دو مرجع مهم تصویر، مخاطبان بسیاری دارند.
  • قدس آنلاین qudsonline.ir
    مؤسسه فرهنگی قدس با اهتمام به گسترش طیف پاسخگویی به نیاز خبری مخاطبان خود در سراسر کشور و نیز در راستای اهداف بلندمدت خود برای حضور در عرصه مجازی، پایگاه خبری قدس آنلاین را راه‌اندازی کرده است.
  • رضوی تی وی tv.Razavi.ir
    افزایش بازدیدکنندگان از وبگاه رضوی تی وی، از یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر در سال ۹۸ به ۳ میلیون و ۷۳۰ هزار نفر در سال 1399